28 Aprel 2021 5190

Nima uchun odamlar bilan muloqot qilishni o'rgangan maymunlar ularga bitta ham savol bermadi

Bizni o'rab turgan hayvonlar biz qilayotgan juda ko'p aqlli narsalarni qilishlari mumkin. Ular turli vazifalar uchun vositalardan foydalanishlari, muammolarni hal qilishlari va muloqot qilishlari, qiziqish uyg'otishlari, birlashishlari, kelajakni rejalashtirishlari mumkin. Bundan tashqari, hayvonlarning aksariyati turli his-tuyg'ularga ega: yolg'izlik, qo'rquv, quvonch, mag'rurlik va boshqalar.

Biz maymunlarni odamlar bilan muloqot qilishni o'rgatish uchun imo-ishora tilidan foydalanishga o'rgatdik. Uning yordami bilan ular savollarga javob berishlari, his-tuyg'ularini va hatto fikrlarini ifoda etishlari mumkin. Eng yorqin misollardan biri-Coco ismli Gorilla, IQ 95 haqida edi! Coco 2000 inglizcha so'zlarni o'rgandi va imo-ishora tili yordamida odamlar bilan osongina muloqot qilib, xohlagan narsalarini ifoda etdi. Biroq, maymunlar bilan muloqot qilishning barcha vaqtlari uchun ularning hech biri bitta savol bermadi.

Bu hech qanday maymunlarning qiziqmasligini anglatmaydi. Bu faqat maymunlarning ongida biz bilishimiz mumkin bo'lgan narsa bor, deb o'ylamaydi, lekin ular yo'q. Bu maymunlarning aql nazariyasiga ega emasligini ko'rsatishi mumkin.

Aql nazariyasi-bu turli odamlarning turli xil ongga ega ekanligini tushunishdir. Boshqa bir kishi sizda mavjud bo'lmagan ma'lumot yoki bilimga ega bo'lishi mumkin. Buni tushunish insonga rivojlanishga kuchli turtki beradi. Lekin odamlar aql nazariyasi bilan darhol tug'ilmaydi. Bola birinchi marta aql nazariyasini rivojlantirganda, u "Sally va Enn testi"deb nomlangan tajribani o'rganishga imkon berdi.

Sally va Ennning sinovi

Eksperiment jarayonida olimlar bolalarga Sally va Enn haqidagi hikoyani aytib berishadi. Sallyning savatchasi bor, Enn qutisi bor. Ularga shakar beriladi. Sally shirinlikni oladi va uni savatiga qo'yadi, keyin xonani tark etadi. Sally xonada bo'lmasa-da, Anne Savatga yaqinlashadi, shakarni chiqaradi va uni qutiga o'tkazadi. Sally xonaga qaytib kelganida, olimlar bolalarga: "Sally o'z shakarini qaerdan izlaydi?»

Shubhasiz, Sally savatdagi nozikligini qidiradi, u Annning shakarni qutiga solib qo'yganini bilmas edi. Ammo to'rt yoshga to'lmagan bolalar, Sally darhol Anna qutisiga qaraydi, chunki u erda shakar bor. Bolalar shirinlikni yashirganini ko'rdilar, ular bu ma'lumotga ega, Shuning uchun Sally nima uchun bir xil bilimga ega emas? Kichik bolalar, ularning aqliy jarayoni va boshidagi ma'lumotlarning Sally ega bo'lgan ma'lumotidan farq qilishini tushunishmaydi. Xuddi shunday, biz bilan muloqot qila oladigan maymunlar biz bilmagan narsalarni bilishimiz ehtimolini tan olmaydi.

Biz hammamiz uning idrokiga juda cheklangan. Er yuzida hech kim butunlay ob'ektiv dunyoga qaramaydi. Biz uning Qualiyadan devorlarning katta qismi orqasida o'z fikrimiz bilan yopilganmiz. Biz siz bilan rozi bo'lishimiz mumkinki, okeandagi quyosh botishi ajoyib va chiroyli ranglar bilan o'ynaydi, lekin men sizning ongingizga kira olmayman va quyosh botishini ko'rib turgan ranglarning qanday toshishini va shu bilan birga nimani boshdan kechirayotganingizni ko'rishim mumkin. Biroq, bu haqda sizdan so'rashingiz mumkin. Shuning uchun tez-tez savollar bering. Savollar har doim yangi narsalarga olib keladi va javoblar har doim yangi savollarga olib keladi.

Materiallar Nikolay Merzlyakov tomonidan tanlangan.

Manba: https://zen.yandex.ru/media/eternity/pochemu-obeziany-nauchivshiesia-obscatsia-s-liudmi-ne-zadali-im-ni-odnogo-voprosa-5ee4dee29435cb76f79e21aa

Text to speech